تبلیغات
پندار پنجاب: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - فرق مؤمن و مسلمان
 
پندار پنجاب: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
درباره وبلاگ


دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

مدیر وبلاگ : reza hassani
نویسندگان
دوشنبه 30 شهریور 1394 :: نویسنده : reza hassani

 فرق مؤمن و مسلمان در کلام امام باقر

وَ قَالَ ع الْإِیمَانُ إِقْرَارٌ وَ عَمَلٌ وَ الْإِسْلَامُ إِقْرَارٌ بِلَا عَمَل‏

آری! گرچند در کتب اعتقادی، ایمان را این گونه تعریف می نمایند:


«الإیمان‏ اعتقاد بالقلب‏ و إقرار باللسان و عمل بالأركان» [[1]] یعنی که ایمان سه مرحله دارد تا در وجود فردی تحقق یابد. لذا امورات زندگی این سه مرحله در را زنگی هر فردی طی نماید، آن شخص به آن امر مؤمن و مطمئین محسوب می شود، می گوید: من به فلان چیز و فلان کس ایمان دارم.

دین و دین باوری هم نسبت به پیروانش این سه مرحله را دارد تا شخص به آن دین و مذهب مؤمن پای بند محسوب شود: 1. اقرار به زبان؛ 2. باور قلبی؛ 3. و پیاده نمودن آن در زندگی به صورت عملی؛ چین فردی به آن مذهب و مکتب که دستوراتش به این سه مرحله در زندگی اش پیاده نماید «مؤمن» محسوب می شود.

اما این که امام باقر ع ، ایمان دو مرحله ای شمرده است، بدین جهت است که اعتقاد قلبی یک امر نامرئی محسوب می شود و غیر قابل مشاهده و اندازه گیری، لذا کسی که به دستورات دین پای بند و عمل ننماید، مؤمن به آن دین آیین محسوب نمی شود، از رو است که حضرت می فرماید : « الْإِیمَانُ إِقْرَارٌ وَ عَمَلٌ» زمان که این دو بروز ظهور یابد، در نتیجه ایمان فرد نسبت به آن دین و مذهب به اثبات رسیده است، به همین جهت است کسانی که بخاطر منافع سیاسی و اقتصادی ... پوستین دین به تن می کنند و ادعای ایمان را هم دارند، ایمان این گونه تعریف می کنند: « الإیمان‏ اعتقاد بالقلب‏، و إقرار باللّسان»[[2]] آن قسمت که مرئی است، اظهارش ضرری ندارد، با وجود که احتمال صد و کذب هم دارد، آن جهت دگرش که اعتقاد قلبی باشد هم که مرئی نیست! باز بوسیله لسان به اقرار می چسپد، در واقع به نظر چنین معتقدان به ایمان، ایمان یک مرحله، مرحله اقرار به لسان است که تمام منافقین در همین زیر مجموعه قرار می گیرند.



[1] سوعة كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم    ج‏1   ص 180  

[2] شرح المصطلحات الكلامیة   النص   49    ص : 47





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:19 ب.ظ
Hi, for all time i used to check webpage posts here in the early hours in the morning, for the reason that i love
to gain knowledge of more and more.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب