تبلیغات
 سلام مهاجر - نسل مورد افتخار پیامبر( ص)

نسل مورد افتخار پیامبر( ص)

کنترل جمعیت آری یانه؟انفجار جمعیت

از یک طرف دیدگاه کمبود منابع غذایی و رفاهی در برابر ازدیاد جمعیت قرار دارد. طبق نظرات مالتوس وقت در جامعه تولید نسل زیاد شود:

  1. جامعه با دشواری تهیه غذا مواجه می شود؛
  2. جامعه با مشکلات مربوط به تهیه وسایل زندگی و رفاهی مواجه می شود.

چنان که مشاهده می نمایید، درکِ دلیل این نظر چندان مشکل نمی نماید. ولی جواب های که در رد این نظر طرفداران ازدیاد نسل می دهند، چندان دلچسپی ندارد. آنان مدعی اند که اگر منابع توضیح غذا به صورت عادلانه توضیح شود، طبیعت منابع غذایی کثرت جمعیت را با پیشرفت تیکنولوژی جواب گوست. تهیه وساییل رفاهی را هم بدوش همین قسمت قرار می دهند.

از طرف دگر با توسل به منابع دینی، همانند این احادیث «رُوِیَ‏ أَنَّ مَنْ مَاتَ بِلَا خَلَفٍ‏ فَكَأَنْ‏ لَمْ‏ یَكُنْ‏ فِی النَّاسِ وَ مَنْ مَاتَ وَ لَهُ خَلَفٌ فَكَأَنْ لَمْ یَمُت‏» که همین تعبیر «رُوِیَ » آشکارا دال بر ضعیف بودن امثال این روایات محسوب می شود. و تأکید بر بحث افتخار پیامبر (ص) از کثرت نسل مسلمانان حتی سقط شدگانش در نزد دگر امت های را مطرحی می کنند.

نسل مورد افتخار پیامبر( ص)

آیات قرآن و روایات متعددی از حضرات معصومین ع به ما نشان می دهند که منظور از نسلی که پیامبر به آنان افتخار می نماید چگونه نسلی است. قرآن از آن به "ذریه طیّبة" [نسلی پاک و پاکیزه] "ولداً صالح" [فرزند شایسته] و...نام میبرد.

در چنین حالات و موقعیت است که می توان گفت فرزند گلی از گل های بهشت است و پیامبر به وجود چنین فرزندانی در امت خویش افتخار می نماید. وگرنه اسلام به هر فرزند ناصالح و حرام خوار بی ادبی ریحانه بهشتی اطلاق نکرده و مورد افتخار نمی دانند.

روایات که در این زمینه وارد شده اند نشان می دهند ه تکثیر نسل با شرط قدرت والدین بر تربیت نیکوی فرزندان است. و گرنه در آخر الزمان که مسأله فساد نسل مطرح است عزوبت توصیه شده است.

به همین دلیل قلت عیال که حضرت علی ع می فرماید: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ وَ قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْن‏» تهیدستى مرگ بزرگتر است.کمی عائله نیمی از عیش و از زمینه های آسایش و آرامش خاطر است. که در این صورت تربیت نسل صالح نیز بیشتر خواهد بود.[1]

در زمان ما تربیت بچه ها، نگهداری آن و فراهم کردن وسایل تحصیلی و ترقی از جهاتی خیلی سخت­تر از زمان های گذشته است و با اندک غفلتی شرایطی پیدا می شود که باعث پشیمانی خواهد شد.

به همین دلیل بارداری مکرر و پشت سرهم، علاوه بر آن که موجب ضعف جسمی مادر می شود که این ضعف ناتوانی جسمی مادر مستقیماً منجر به تولد فرزندان معلول و عقب مانده ذهنی و جسمی می شود، بلکه مادر و پدر را از تربیت صحیح ناتوان می­سازد. لذا به هیچ عنوان عاقلانه نیست بلکه قطعاً انسان در برابر پروردگار نسبت به فرزندان و آینده آنها مسئولیت سنگین دارد.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ : مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ یَعُولُ.[2] رسول خدا (ص) گفت: ملعون است ملعون است،كس که افراد تحت سرپرستی خود را ضایع کند.

عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْماً أَنْ یُضَیِّعَ مَنْ یَعُولُهُ [3]. بزرگی این گناه برای انسان همین بس که افراد تحت سرپرستی خود را تباه سازد.

اگر در قدیم زیاد بودن تعداد جمعیت یک قبیله یا یک کشور نشانی قدرت آنها بود، امروز اصلاً این طور نیست، امروزه تربیت و رشد علمی افراد یک کشور است که قدرت آنها را نشان می دهد، نه زیادی جمعیت.

خداوند به انسان عقل و آزادی داده و او را نسبت به خود، و خانواده و جامعه موجودش مسئول قرارداده است.

این اتهام ناروایی است که برخی دانسته یا نادانسته به اسلام وارد می کنند که مثلاً اسلام برای خاموش کردن میل جنسی دو نفر، بدون مقدمه و برنامه­ریزی قبلی و بدون توجه به سرنوشت انسانی که آن انسان چه بر سرش خواهد آمد معتقد است که این دو نفر فقط عامل تولید انسان دیگری شوند. در حالی که عقل سلیم به انسان می آموزد که برای هر کاری ولو کوچک، به نتیجه و عاقبت آن بیاندیشد، چطور ممکن است در مسأله بسیار مهمی که با سرنوشت انسان­ها سر و کار دارد فکر نکرده و بدون برنامه ریزی اقدام به تولید فرزندانی بکند که آنها را نتواند به طور مناسب از رفاه، پرورش و تعلیم و تربیت کافی یا ضروری بهره­مند سازد.

آیا یک اندیشه سالم به انسان اجازه می دهد در مسأله به این اهمیت، بی فکر عمل کند و کاری به آینده آن نداشته باشد؟ آیا داشتن فرزندانی با هزاران گرفتاری اجتماعی افتخاری دارد؟ یا مایه سرافگندگی نیست؟[4]


[1]. تحف العقول؛ ص:214

[2] . الكافی( ط- الإسلامیة)؛ نویسنده: كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏؛ محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج:4 ص:12|ناشر: دار الكتب الإسلامیة|مكان چاپ: تهران‏|سال چاپ: 1407 ق‏|نوبت چاپ: چهارم‏

[3]. الكافی (ط - الإسلامیة)    ج‏4 |ص:12 ،  باب كفایة العیال و التوسع علیهم ...

[4]. جزوه درسی، تنظیم خانواده، مرکزجهانی علوم اسلامی؛ ص:33-34




طبقه بندی: شرعی، سیاسی، اجتماعی،

تاریخ : سه شنبه 24 آبان 1390 | 11:52 ق.ظ | نویسنده : reza hassani | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف