تبلیغات
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - اهمیت احیاء فرهنگ دینی در سال97
 
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
درباره وبلاگ


دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

مدیر وبلاگ : reza hassani
جمعه 25 اسفند 1396 :: نویسنده : reza hassani
اهمیت احیای روز شهادت حضرت امام هادی(ع) 
رحم الله من احیا امرنا
سال نوی(1397) پیشروی، مصادف است با شهادتِ امام علی النقی الهادی(علیه السلام)، لذا زنده داشتن سالروز شهادت آن امام مظلوم بر هر مناسبت غیر دینی ای دیگری عقلاً ترجیح ذاتی دارد، بلکه از مصادق آشکار احیاء فرهنگ دینی محسوب می شود؛ کسانی که من باب وظیفه شرعی تلاش نمایند، شامل دعای امام صادق(علیه السلام) بلکه تمام معصومین(علیهم السلام) خواهند بود،زیرا آنان نور واحدند و باهم اختلاف و تعارضی ندارند؛ چنانکه آیت الله وحیدخراسانی می فرماید: «اگر توسط شما یکنفر امام دهم شناس شود، اجر احیا تمام بشر را از اول خلقت تا روز قیامت در نامه [عمل شما] ثبت می کنند.اگر بدانید، شب و روز نخواهید شناخت؛ [چون] احیاء امر آن حضرت شد، رحمتی که خیر ممّما یجمعون، در نامه عمل[شما] نوشته می شو».

مردم غافل اند
قال الصادق علیه السلام: رحم الله من أحیی أمرنا.
امام ششم، رأس و رئیس مذهب در این حدیث یک جمله فرموده است که درک آن برای بزرگان چون شیخ طوسی، و شیخ انصاری ها است که بفهمند دعای آن حضرت چه گوهری نابی است.
  یعرف الإمام بالعلم وإجابة الدعوة.. امام به دو مطلب شناخته می شود: یکی به علم. طبق نص قرآن کریم، «وَنَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء(نحل/89). ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ (انعام36)» این کتاب، تبیان هر چیزی است. آن وقت این تبیان کل شی، پیش کیست؟ قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب(رعد/43)، علم امام علمی است که لا یدرک ولایوصف، علم کتاب که تبیان کل شی است، نزد چهارده نفر است و بس.
دوم: به اجابة الدعوه؛ آنچه امام معصوم از خدا بخواهد، رد شدنی نیست. این یکی نشانه های امامت است. امام صادق(علیه السلام) رحمتی از خدا خواسته که وَرَحْمَةٌ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُون ؛ از تمام عالم، آن رحمت، برتر و بالاتر است. این رحمت را برای چه کسانی خواسته است؟ برای «من أحیی أمرنا»؛ کسانی که فرهنگ اسلامی زنده نمایند و زنده نگهدارند. این پیش آمدی که در سال 1397 شمسی برای شما اتفاق افتاده است، تا شما از مصداق این دعا امام قرار گیرید. منتها کمتر کسی است که به این فهم برسند و به این فرصت تلایی پی ببرند که چه فرصتی برای او پیش آمده است.
اگر بتوانید در این سال قلوب مردم را متوجه سال روز شهادت مظلومانه ی امام هادی نمایید، و حتی یک قلبی را عارف به امام دهم نمایید،  اجر و پاداش معنوی آن بسیار بالا است، در حدی که اجر احیا تمام بشر را از اول خلقت تا روز قیامت در نامه شما ثبت می شود. 
اگر خوب بفهمیم چه می کنیم؟ شب و روز نخواهید شناخت . هر هیئتی که برای روز شهادت آن حضرت به راه بیفتد، آن هیئت می شود از احیاء کنندگان امر آن حضرت؛ وقتی احیاء امر آن حضرت شد، رحمتی که خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُون است، در نامه عمل ها نوشته می شود. پس «اغتنموا الفرص فإنها تمر مر السحاب»؛ همانطوری که ابر نمی ماند، مرور می کند، فرصت ها هم اینچنین است. خوشا به حال کسانی که این فرصت ها را غنیمت بشمرند. نمی دانید چه برای شما است، وقتی خبردار می شوید که نزع روح مان فرا رسد، آن وقت می فهمیم. در سکرات مرگ، هنگام که امام دهم با آن کرم به بالین حاضر شود، قدر عمل احیاء امر ها دانسته می شود. هنگام سرازیر قبر ، «هر هئیتی راه انداختی چراغی است در قبرت ؛ آن وقت می فهمی چه کردی».
مردم غافل اند
آری ما غافلیم بی خبر. علامه حلی ها این مطالب را می فهمند. در شرح علامه حلی که پانصد کتاب دارد، در شرح حالش آورده است که ایشان آخر زندگی یک کلمه ی فرمود و آن کلمه این است: «لولا زیارة الحسین وکتاب الألفین لهلکتنی الفتاوی ...» - علامه پانصد کتاب دارد یکی از کتابهایش ألفین است. در آن کتاب دو هزار دلیل برای حقانیت مذهب ذکر نموده است. او می داند چه خبر است فردا- معنا و مفهوم کلام علامه این است: اگر این دو کار را ننموده بود ( یکی کتاب الفین، دیگری زیارة الحسین، حسن بن یوسف بن مطهر هلاک شده بود.

آری سه زمانی است همه در پیش روی داریم:
 یکی: هنگام جان دادن. لا طبیب... نه طبیبی هست نه داروی که درد ما را دوا کند، نه کسی هست که ما را از سکرات مرگ نجات بدهد.
دوم: در سرازیری قبر آن وقتی که من و تو را در گودال قبر می گذارند، همه می روند، نه زن ، نه فرزند، نه پدر ، نه مادر، نه برادر، نه خواهر ، نه رفقایی که یک عمر با ما بودند و مال و اموال. فأسلموه إلی عمله. همه ما را به اعمالمان می سپارند و می روند. آن زمان است که قدر تلاش در مسیر احیاء امر دین برای ما فهمیده می شود.
مرحله سوم، قیامت کبری است که گفتنی نیست. در همه این مراحل
مددی گر به چراغی نکند آتش طور *** چاره تیره شب وادی ایمن چه کنم

پس از احیاء و تقویت سه امر غفلت نورزیم:
اول: تحکیم عقائد. تلاش شود که عقائد خویش، فرزندان و مردم را محکم نماییم. 
دوم: تهذیب اخلاق. صفات روحی خویش، فرزندان و مردم را به برکت کلمات اهل بیت از خصال ذمیمه به صفات حمیده منقلب گردانیم. 
سوم: از فراگیری و تعلیم احکام شرع کوتاهی ننماییم.

نمونه یک دعای امام دهم 
مرحوم علامه بحرانی از کتاب عیون المعجزات(ص79) نقل نموده است: روزی عید فطری که در آن سال متوکل به قتل رسید، دستور داد که همه بنی هاشم پیاده در رکاب او بروند، غرضش این بود که امام علی النقی علیه السلام پیاده در رکاب او باشد همه بنی¬هاشم از جمله امام هادی علیهالسلام پیاده راه افتادند، خودش سوار شد. حضرت امام هادی همانطور که راه میرفت ، عرق بر چهره مبارک اش نشست، یکی از مخالفین چشمش به حضرت افتاد، دید عرق در چهر امام ظاهر می باشد، گفت: متوکل نظر به شخص شما نداشت، قصدش این بود که عزت خودش را نمایش بدهد، همه پیاده بروند و او سواره. امام یک جمله فرمود، نه دعایی، نه نفرینی؛ وقتی عرق از چهره مبارک پاک نمود، این آیه را قرائت فرمود: « تَمَتَّعُوا فی‏ دارِكُمْ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ ذلِكَ وَعْدٌ غَیْرُ مَكْذُوب‏»؛ سه روز و سه شب در این دار زندگی کنید، این وعده ی است که تخلف ندارد.
آن مرد می گوید، رفتم نزد معلمی که شیعه بود ، به او گفتم: امروز این قضیه رخ داد. تا این کلمه را شنید، لرزید، گفت: یک کلمه به تو می گویم، آن این که: برو زندگیت را جمع کن، اموالت را ضبط کن، سه روز دیگر بیشتر متوکل زنده نخواهد بود. بهتم زد، چه خبر است؟! شب سوم متوکل به وسیله پسرش کشته شد. این نفس امام دهم است. اگر قدم در راه او برداریم با ما چه خواهد نمود ؟

کلام در خاتمه از امام هادی(علیه السلام)

قالَ(علیه السلام): لا تُخَیِّبْ راجیكَ فَیَمْقُتَكَ اللّهُ وَیُعادیكَ.
فرمود: كسى كه به تو امید بسته است ناامیدش مگردان، وگرنه مورد غضب خداوند قرار خواهى گرفت.





نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : پیام سال نوی 97، اهمیت احیاء فرهنگ دینی،
لینک های مرتبط :
شنبه 26 اسفند 1396 10:40 ق.ظ
من برای متنفر بودن از کسانی که از من متنفرند وقتی ندارم زیرا درگیر دوست داشتن کسانی هستم که مرا دوست دارند
تقدیم به شما دوست عزیز....c
شنبه 26 اسفند 1396 09:57 ق.ظ
سلام گلم
وبلاگ خیلی خوبی داری، مطالبت عالین.
اگه دوست داشتی بیا تبادل لینک کنیم
فقط بیا و خودتو لینک کن ^_^
موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب