تبلیغات
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - عاقبت بخیری چیست؟
 
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
درباره وبلاگ


دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

مدیر وبلاگ : reza hassani
نویسندگان
پنجشنبه 1 دی 1390 :: نویسنده : reza hassani

عاقبت بخیری چیست؟شهادت امام زین العابدین به تمام راهروان آنحضرت تسلیت باد

... اگر از تلاش­های سختکوشانه­ای انسان­ها سوال نمایید که برای چه چیزی و چه امری مهمی خود شان را این همه به زحمت میاندازند؟ به نظر شما چه جواب خواهند داد؟

اگر در همین راستا شما مورد پرسش قرار بگیرید چه جوابی دارید؟

فکر می کنید، سوالی آسان است؟! ... اصلاً! زیرا جواب این سوال بستگی تام به تفاوت­های مبانی فرهنگی و جهان­بینی انسان­ها دارد. شاید شما برای خودتان جواب را آماده داشته باشید، آن هم چیزی جز این کلمات نخواهد بود: برای "سعادت"، "خوشبختی"، "نیکنامی" و "عابقت بخیری". این کلمات در خارج ذهن و عالم واقع، مصادق برای آنها نشان داده می شود که تلاش برای بدست آن برای دگری کمال بدبختی، نافرجامی و بدنامی محسوب می­شود. دلیل این تعارض مصادق، چیزی نخواهد بود جز همان تفاوت­های بنیادی در جهان بینی که نتیجه اش تفاوت­های فرهنگی است. ولی با وجود تعارض مصادق در کلمات فوق، موارد هم وجود دارد که تفاوت فرهنگی در پذیرش قلبی آن نمی­تواند تأثیر بگذارد. چرا؟

انسان­ها برای دست رسی به اهداف خودشان از این راهکارها بهره می­برند:

الف: تلاش می کنند که برای رسیدن به اهداف شان چه کسانی را باید همیشه مدنظر داشته باشند؛

ب: چگونه رضایت آن ها را بدست بیاورند؛

ج: تا آن اشخاص دانا و توانا با قدرتمندی که دارند، در رسیدن به اهداف شان یاری و همکاری نمایند.

حال اگر تمام دانایی و توانایی به علاوه مهربانی، منحصر، به یک فرد باشد و ما او را خوب نشناسیم، ولی کسی و کسانی هستند که از او بالاترین مساعدت ها را گرفته و طریق ارتباط و جلب ترحم مساعدت او را خوب میداند؛ آیا بهتر نیست که به او مراجعه کرده از اتلاف تلاش­های واهی برای دل بدست آوردن کسانی که ما فکر می کنیم او دانا و توانا در رساندن به اهداف و مقصود ماست که بعد ها برای مان کشف می شود که او هم چون خودمان، انسان ناتوانی بیش نیست؛ بهتر نخواهد بود که از همان اول بدون اتلاف عمر به آن فرد دانا و توانای مطمئین منحصر فرد مراجعه نماییم؟.

 این فرد منحصر به فرد را امام سجاد(ع) این گونه معرفی نموده و به ما می­آموزد که چه چیزهای موجب سعادتمندی و عاقبت بخیری ماست که آرزوی برآورده شدنش را نماییم؛ این نکته را هم به ما گوش زد می نماید که نهایت قطعی زندگی که ازش راه مفری نیست، این است؛ و رسوایی بزرگ کجا و چیست؟ جهت رهایی از آن رسوایی بزرگ چه کارهای باید انجام دهیم... که حضرت این راهنمایی های طلایی را در قالب دعا و تمنا از حضرت حق (در دعای یازدهم صحیفه سجادیه) به ما تذکر می دهند:

(1) یَا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ لِلذَّاكِرِینَ، وَ یَا مَنْ شُكْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاكِرِینَ، وَ یَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاةٌ لِلْمُطِیعِینَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْ قُلُوبَنَا بِذِكْرِكَ عَنْ كُلِّ ذِكْرٍ، وَ أَلْسِنَتَنَا بِشُكْرِكَ عَنْ كُلِّ شُكْرٍ، وَ جَوَارِحَنَا بِطَاعَتِكَ عَنْ كُلِّ طَاعَةٍ.

چند نکته:

1. منظور از "ذکر" یاد خدا است، نه ذکر زبانی که گرچند در نوع خود بخاطر رساندن به ذکر قلبی مهیم است؛

2. شرف ذکر، برای ذاکر است، ذکر ما نسبت به مقام قدس الهی هیج اهمیت ندارد. یاد قلبی خداست که ما را از گناه دور و به سعادت ابدی نزدیک می نماید؛ به همین دلیل امام خمینی (ره) می فرماید: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید»؛

3. شرافت انسان به مال و جمال، پست و مقام، زر و زور، قوم و نژاد نیست. اگر چنین بود صدام، قذافی و فراعنه مصر ... میباید از با شرافت­مندترین و نیک نام­ترین انسانها می بود؛ "شرافت" یاد خداست؛

4. دعا های معصومین، قطعی الصدور ترین کلمات است که از آن حضرات به ما رسیده است. در  دعا بلند ترین معارف الهی بیان شده است؛ چون مخاطب خداست؛ حال که در روایات احادیث که از معصومین نقل می شود، مخاطب اینسان­های عادی محسوب می شود.به همین دلیل فهم دعا و درک معارف بلند آن درخور دقت بسیار است.

5. اگر دقت نمایید، حضرت در هر بندی از در خواست هایش به درود و دعا بر محمد (ص) و آل آن حضرت (صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ) به فرجام میرساند، بدان جهت حضرت چنین می نماید که دعا در حق آن انسانهای برجسته وارسته مقبول درگاه الهی قرار دارد و مستجاب می شود، خداوند سبحان هم که بخیل نیست، به برکت آن دعای درخواست ما را هم مستجاب می نماید. به همین دلیل است که در روایات دعا در حق برادر مؤمن توصیه شده است.

تمام دعا مذبور، با ترجمه آیتی:

 (11) (وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ بِخَوَاتِمِ الْخَیْرِ:)

(1) یَا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ لِلذَّاكِرِینَ، وَ یَا مَنْ شُكْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاكِرِینَ، وَ یَا مَنْ طَاعَتُهُ نَجَاةٌ لِلْمُطِیعِینَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْ قُلُوبَنَا بِذِكْرِكَ عَنْ كُلِّ ذِكْرٍ، وَ أَلْسِنَتَنَا بِشُكْرِكَ عَنْ كُلِّ شُكْرٍ، وَ جَوَارِحَنَا بِطَاعَتِكَ عَنْ كُلِّ طَاعَةٍ. (2) فَإِنْ قَدَّرْتَ لَنَا فَرَاغاً مِنْ شُغْلٍ فَاجْعَلْهُ فَرَاغَ سَلَامَةٍ لَا تُدْرِكُنَا فِیهِ تَبِعَةٌ، وَ لَا تَلْحَقُنَا فِیهِ سَأْمَةٌ، حَتَّى یَنْصَرِفَ عَنَّا كُتَّابُ السَّیِّئَاتِ بِصَحِیفَةٍ خَالِیَةٍ مِنْ ذِكْرِ سَیِّئَاتِنَا، وَ یَتَوَلَّى كُتَّابُ الْحَسَنَاتِ عَنَّا مَسْرُورِینَ بِمَا كَتَبُوا مِنْ حَسَنَاتِنَا (3) وَ إِذَا انْقَضَتْ أَیَّامُ حَیَاتِنَا، وَ تَصَرَّمَتْ مُدَدُ أَعْمَارِنَا، وَ اسْتَحْضَرَتْنَا دَعْوَتُكَ الَّتِی لَا بُدَّ مِنْهَا وَ مِنْ إِجَابَتِهَا، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ خِتَامَ مَا تُحْصِی عَلَیْنَا كَتَبَةُ أَعْمَالِنَا تَوْبَةً مَقْبُولَةً لَا تُوقِفُنَا بَعْدَهَا عَلَى ذَنْبٍ اجْتَرَحْنَاهُ، وَ لَا مَعْصِیَةٍ اقْتَرَفْنَاهَا. (4) وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ، یَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ. (5) إِنَّكَ رَحِیمٌ بِمَنْ دَعَاكَ، وَ مُسْتَجِیبٌ لِمَنْ نَادَاكَ.              الصحیفة السجادیة، ص: 64

نیایش یازدهم

اى خداوندى كه ذكر تو گویندگان ذكر را شرف و بزرگى است، اى خداوندى كه شكر تو شكرگزاران را رستگارى و پیروزى است، اى خداوندى كه فرمانبردارى از تو فرمانبرداران را سعادت رهایى است، درود بفرست بر محمد و خاندانش و دلهاى ما را از یاد هر چیز دیگر به یاد خود و زبانهاى ما را از شكر هر كس دیگر به شكر خود و اعضاى ما را از فرمانبردارى از هر كس دیگر به فرمانبردارى خود مشغول دار.

خداوندا، اگر ما را آسایشى مقدر فرموده‏اى، چنان كن كه به هنگام آسایش در امان مانیم: نه گناهى ما را گرفتار سازد و نه ملالتى به ما رسد، تا فرشتگانى كه گناهان ما را مى‏نویسند، با صحیفه اعمال ما بى‏آنكه در آن گناهى نوشته شده باشد از نزد ما بازگردند و فرشتگانى كه ثوابهاى ما را مى‏نویسند، شادمان با صحیفه‏اى نوشته از اعمال نیك ما به نزد تو آیند.

چون روزهاى زندگى ما سپرى شد و مدت عمر ما سر آمد و صلاى دعوت تو ما را فراخواند- همان دعوتى كه از آن گریزى و از اجابت آن گریزى نیست- بر محمد و خاندانش درود بفرست و سرانجام آنچه را كه كاتبان اعمال ما براى ما رقم زده‏اند توبه‏اى پذیرفته شده قرار ده كه زان پس ما را به كیفر گناهى كه مرتكب شده‏ایم یا پادافره‏

معصیتى كه كرده‏ایم باز ندارى. و در آن روز كه بندگانت را مى‏آزمایى، پرده‏اى را كه بر گناه ما كشیده‏اى در برابر همگنان بر مگیر. تویى كه بر هر كس كه تو را بخواند مهربانى و تویى كه به هر كس كه تو را ندا دهد پاسخ مى‏گویى. الصحیفة السجادیة / ترجمه آیتى، ص: 77





نوع مطلب : اخلاقی، 
برچسب ها : صحیفه سحادیه،
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 شهریور 1396 12:41 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for How much can you grow from stretching?
دوشنبه 5 تیر 1396 03:41 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب اصل
آیا واقعا کار درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما موفق به من مؤمن اما تنها برای بسیار در حالی
که کوتاه. من با این حال کردم مشکل
خود را با جهش در مفروضات و شما خواهد را خوب به کمک پر کسانی که معافیت.
که شما در واقع که می توانید انجام من خواهد قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:38 ب.ظ
Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be
okay. I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new
updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب