تبلیغات
 سلام مهاجر - عیدی ای نوروز91

عیدی ای نوروز91

دوست عزیز!سلام علیکم. سال نو را برای شما و خانواده محترم شما،تبریک گفته سال نیک و با برکتی را آرزو دارم.
ضمن آرزوی سلامتی عاقبت بخیری به شما و تمام دوستان، به عنوان عیدی نکته ای حکیمانه ای از بزرگترین حکیم و عارف جهان را که برای تعامل و "ارتباط انسانی" از ویژگی بالای برخوردار است ، خدمت شما تقدیم می­شود.


سوالی که خیلی ذهنم را می­خراشید، این بود که آیا اول برج «حمل» عید محسوب می­شود یا صرفاً سال نو می­شود؟... چون در روایات نسبت به عید بودن "نوروز" یا به عربی همان "النیروز الفرس" تصریح نشده است. حتی روایات ضد نقیض در احیاء و امحاء«[1]» آن هم وجود دارد. روایات را که در اوصاف این روز به صورت مبالغه آمیز وارد شده است را علامه مجلسی و بسیار از بزرگان، حمل به تقیه کرده اند یا به روزی معنی می­نمایند که این روز مخصوص اول برج "حمل" نجومی نمی­باشد؛ "نوروز" یعنی روز که در آن روز آدم به یک توفیق بزرگ آلهی دست یابد و گناه نکند و امثال آن معنی نموده اند. نه آن که در روز نوروز، کشتی نوح به ساحل نشست ، در این روز آتش به خلیل الله گلستان شد و در این روز بت­های کعبه توسط حضرت علی (ع) با دستور رسول خدا ص شکسته شد ... اگر همه کارهای مهم معنوی را کنار گذاشته و روز وقوعش محاسبه شود به یک پارادوکس بزرگ بر می­خوریم که لاینحل می­نماید.

لذا در مجموعه ای پیامهای امام خمینی(ره) مراجعه کردم که حضرت ایشان از این روز تعبیر "عید نوروز" داشت؛ در برخی کتب اخلاقی حدیثی هم مراجعه نمودم، در کتاب "الفین"(-ترجمه وجدانى، ص: 999 ) تحت عنوانی؛

نوروز را چرا عید میگویند؟

«یكى از پیغمبران بنام ازقیل بوادى رسید كه اهل آن همگى مرده بودند از قیل عرض كرد خداوندا اینها را چگونه زنده خواهى نمود امر شد كه مقدارى آب بر روى خاكهاى آنها بریز و بخواه تا زنده شوند ازقیل مقدارى آب ریخت و از خداوند تقاضاى اعاده آنها را بحیات و زندگانى نمود فورا همگى زنده شدند و بین سى سال تا هفتاد سال مجدّدا زندگى نمودند یعنى از سى سال كمتر و از هفتاد سال بیشتر بود و این قضیّه در روز اوّل فروردین یعنى روز اوّل بهار واقع شده باین واسطه روز اوّل فروردین را عید میگویند و كلمه عید مأخوذ از عود و اعاده است».

به هر روی، از این که در این روزها زمینه مناسبی برای رفع کینه و کدورت­هاست، با یک مدیریت انسانی و عرفانی، آن را به یک عید تمام عیار آراست!. لذا کسانی که در روزها فاصله های ناصوار کوتاه نمایند و فصل های رحمی را به اتصال و نزدیکی مبدل نمایند، ثواب کمتر از صوم و صلاة نخواهد بود؛ چون در روایت صحیحه متواره داریم که "اصلاح ذات البین" پاداش بس باتری از صوم و صلات، در نزد خدای مهربان دارد. دقیقاً عکس آن قطع صله رحم و کینه و کدورت، فقط تنها به همین یک حدیث دقت نمایید، پند و اندرز ناب است برای تمام عمر شما که با محتوا وخیلی مهمی که عمل به آن مسیر زندگی شما را نسبت "ارتباط انسانی" اتوبانی می­نماید که در تمام اعیاد و ارتباطات فاملی قومی، در تمام عمر شما مفید فایده های بی شماری از قبیل طول عمر و برکت مال و اولاد ... می­باشد. در این حدیث شریف رسول خدا (ص)میفرماید: " لَا یُجَالِسُنَا قَاطِعُ رَحِمٍ فَإِنَّ الرَّحْمَةَ لَا تَنْزِلُ عَلَى قَوْمٍ فِیهِمْ‏ قَاطِعُ‏ رَحِمٍ‏ وَ قَالَ (ص) لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعُ رَحِم‏"([2])
 (1)ما با کسی قطع صله رحم کرده باشد نمی­شینیم؛ قطعاً برگروه و جمعی که در میان شان کسی باشد از خویشاوندانش بریده باشد یعنی "قاطع رحم" باشد رحمت خدا بر آنها فرود نمى‏آید . در ادامه حضرت تأکید می نماید که "قاطع رحم" وارد بهشت نمی شود.

چو اندر گروهى كسى از جفا پى‏     *          كند قطع پیوند از اقرباى‏

نیاید بر آن قوم رحمت فرود             *          ز دریاى الطاف ربّ ودود

"قطع صله رحم" یعنی کسی که از خویشاوندان نسبی ای خود همانند برادر و خواهر و فرزندان آنها همچنین بقیه فامل های پدری مادری خودش ببُرّد بدان معنا که به آنها ظلم کند و کاری که حق از آنها را پایمال کرده علیه آبرو و حیثیت آنها دست به حسادت تهمت بزند یعنی مرتکیب کار ضد اخلاق اسلامی شود ...، به چنین آدمی در فرهنگ اسلامی "قاطع رحم" گفته می­­شود که در قرآن و روایات أئمه معصومین علیهم السلام لعن شده است.

در حدیث مذکور پیامبر خدا (ص) می فرماید: در جمع و جلسه ای که "قاطع رحم" حضور داشته باشد، خداوند رحمت خودش را در آن جمع نازل نمی نماید. بنابر این یک دسته از آدم های که مؤمنین نباید با آنها دوستی نماید و از مجامع معنوی خویش خودش دور نمایند، کسانی است که "قطع صله رحم" کرده باشند یعنی به بستگان نزدیکش ظلم و بدی کرده باشد؛ چون در روایات بسیاری از ائمه معصومین به فرزندان و دوستان پیروان شان توصیه نموده است که با آدم های دروزغ گو، فاسق، حرام خار و "قاطع صله رحم"، دوستی نکنید. برای هرکدام دلیل های منطقی ای را هم بیان نموده اند که مثلاً دروغ­گو، دور را نزدیک نشان می دهد و نزدیک را دور؛ امام زین العابدین (ع) تأکید نموده مفرماید: پسرم! از مصاحبت دوستی با "قاطع رحم" بدان جهت دوری کن که من این گروه را در سه جان قرآن "ملعون یافتم" یعنی در سه جای قرآن خداوند "قاطع رحم" را لعن نموده است.

بخاطر همین بوده است که در وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل باب ویژه ای را تحت عنوان:

" 17 بَابُ تَحْرِیمِ مُصَاحَبَةِ الْكَذَّابِ وَ الْفَاسِقِ وَ الْبَخِیلِ وَ الْأَحْمَقِ وَ قَاطِعِ الرَّحِمِ وَ مُحَادَثَتِهِمْ وَ مُرَافَقَتِهِمْ لِغَیْرِ ضَرُورَةٍ أَوْ تَقِیَّة" باب تحریم همنشینى با دروغگو و گنهكار و بخیل و نادان و قاطع رحم و ... باز نموده است، حدیث مفصلی است به قسمت کوتاه آن ایشاره می­شود:

یَا بُنَیَّ انْظُرْ خَمْسَةً فَلَا تُصَاحِبْهُمْ وَ لَا تُحَادِثْهُمْ وَ لَا تُرَافِقْهُمْ فِی طَرِیقٍ فَقُلْتُ یَا أَبَهْ مَنْ هُمْ عَرِّفْنِیهِمْ قَالَ إِیَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ السَّرَابِ یُقَرِّبُ لَكَ الْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ لَكَ الْقَرِیبَ وَ إِیَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَائِعُكَ بِأُكْلَةٍ وَ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِیَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْبَخِیلِ فَإِنَّهُ یَخْذُلُكَ فِی مَالِهِ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَیْهِ وَ إِیَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَنْفَعَكَ فَیَضُرُّكَ وَ إِیَّاكَ‏ وَ مُصَاحَبَةَ الْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّی وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِی كِتَابِ اللَّهِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاضِعَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ أُولئِكَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُمْ‏- وَ قَالَ‏ وَ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ- وَ قَالَ فِی سُورَةِ الْبَقَرَةِ الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون‏»[3]

 امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش نقل مى‏كند كه: پدرم علىّ بن‏ الحسین (ع) به من فرمود: اى پسر عزیزم با پنج گروه دوستى و گفتگو و مسافرت مكن؛ امام باقر (ع) سؤال مى‏كنند آن پنج گروه را معرّفى فرمایید، امام سجّاد (ع) فرمود: 1- از دوستى با دروغگو بپرهیز زیرا دروغگو مانند سراب است كه دور را نزدیك و نزدیك را دور مى‏نمایاند. 2- از دوستى با فاسق اجتناب كن زیرا تو را به یك وعده غذا و به كمتر از آن مى‏فروشد. 3- از دوستى با بخیل بپرهیز زیرا وقتى كه خیلى به كمك او نیازمند باشى (كمك نمى‏كند) و تو را خوار مى‏گرداند. 4- از دوستى با كسى كه از بستگان بریده و قطع رحم نموده است بپرهیز، زیرا در سه جا از قرآن نفرین شده است.

الف:  «شما (منافقان) اگر (از فرمان خدا و طاعت قرآن) روى بگردانید یا در زمین فساد و قطع رحم كنید باز هم امید (نجات) دارید؟

ب:  «آنان كه پس از پیمان بستن (با خدا و رسول) عهد خدا را شكستند و نیز آنچه را خدا به پیوند آن امر كرده بریدند، و در روى زمین فساد و فتنه برانگیختند، براى آنهاست لعنت خدا، و منزلگاهشان دوزخ است».

ج: و در سوره بقره فرموده است: «كسانى كه عهد خدا را پس از پیمان بستن مى‏شكنند و آنچه را خدا به پیوند آن امر كرده مى‏برند، و در روى زمین فساد مى‏كنند به حقیقت زیانكارند.

2-  امام جعفر صادق (ع) فرمود: از دوستى با نادان بپرهیز زیرا هر چه به او نزدیكتر شوى به بدى نزدیك شده‏اى [و از جانب او جز بدى به تو نمى‏رسد.]

آری! اگر "قاطع صله رحم" آدم خوب بود حتماً به برادر و پدر نزدیکان خودش خوب می شد ...


[1] . از امام کاظم ع: «انى قد فتشت الاخبار عن جدى رسول اللَّه فلم اجد لهذا العید خبرا و انه‏ سنة للفرس و محاها الاسلام»

[2] . مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج‏9 ص،106     129 باب تحریم قطیعة الأرحام /سید عطاء الله مجدی، گلهاى جاویدان(هزار كلمه قصار)،ص : 108

[3] . تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة    ج‏12ص:32 - 17 باب تحریم مصاحبة الكذاب و الفاسق و البخیل و الأحمق و قاطع الرحم و محادثتهم و...




طبقه بندی: اخلاقی، اجتماعی،
برچسب ها: تحفه عیدی،

تاریخ : شنبه 5 فروردین 1391 | 01:59 ق.ظ | نویسنده : reza hassani | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف