تبلیغات
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - ثورة الفاطمه
 
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
درباره وبلاگ


دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

مدیر وبلاگ : reza hassani
نویسندگان
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : reza hassani

انقلاب فاطمه

بعد از رحلت رسول اكرم (ص) حركات سیاسیی قدرت طلبانه ای زیادی علیه اهلبیت آن حضرت از ناحیه قدرت طلبان كه دنبال فرصت بودند صورت گرفت. بازماندگان رسول اكرم، با بررسی وضعیت آن روز جهان اسلام كه دو امپرتور، منتظر یك چنین خلاء سیاسی بودند از طرفی در داخل امت اسلامی كم نبودند تعداد كسانی كه بخاطر حفظ منافع شان اسلام را ظاهراً پذیرفته بودند و ایمان قبلی نداشتند، این دسته هم چنان كه اشاره شد، دست به اقدامات سازمان یافته ای در جهت انحراف اسلام از مسیر اصلی اش زده بودند، كه به صورت آشكارا چند دستگی­ها و اختلافات حق و ناحق در میان امت محمد (ص) مشاهده می­شد. لذا هر اقدام ناسنجیده ای ممكن بود منجر به نابودی اسلام و احیای سنت های جاهلی می­شد. از این رو وارثان بحق رسول اكرم (ص) برای حفظ اسلام و یكپارچگی امت اسلامی و صیانت از دست آوردهای پیامبر خاتم (ص)، اقدامات هوشمندانه و سازنده ای انجام دادند؛ازمیان یکی هم «انقلاب فاطمه» دختر رسول خدا (ص) می­باشد که این نوشتار به گوشه های آن خواهد پرداخت.

اولین اقدام بجا و بسیار مهم كه بعد از رحلت رسول اكرم صورت گرفت، جمع آوری و حفظ كتاب آسمانی آن حضرت بود؛ تا تاریخ تحریف و امحاء كتاب آسمانی ادیان ما قبل اسلام همانند انجیل وتورات نسبت به قرآن كریم تكرار نشود. برای همین است كه حتی امروز هم استعمار گران از حضور زنده و سازنده این معجزه جاوید پیامبر اسلام می­ هراسند.

 البته اقدامات زیاد جهت دوری انحراف امت اسلامی از سنت پیامبر اسلام صورت گرفت كه هر كدام در جای خودش بس مهم و نیاز به تحلیل و تفسیر گسترده دارد.

انقلاب فاطمه

بعد از جمع آوری قرآن، مهم­ترین اقدام كه در راستای حفظ و صیانت سنت اصیل اسلامی صورت گرفت تا در آینده های دور، ستاره هدایت باشد كه امت اسلام در مسیر سنت اصیل رسول اكرم (ص) قرار گیرند، "انقلاب فاطمه"(سلام الله علیها) بود.

فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، پس از رحلت رسول خدا (ص) جهت جلوگیری از انحراف امت اسلامی  تلاشهای بسیار نمود. در آن مدت كوتا از رحلت رسول اكرم و تا شهادت مظلومانه خودش، در جهت صیانت اسلام و مکتب و مذهب، رنج­ و آزارهای فروان را متحل شد؛ خانه  به آتش كشیده شد، بخاطر صدمات جسمی كه در آن جریان به حضرتش وارد شده بود، محسنش سقط گردید، در اثر همان ضربات و صدمات ظالمانه به شهادت رسید.

در همین مدت كوتاه، اقدامات سازنده و تأمل برانگیزی در جهت حفظ و هدایت امت اسلامی از انحراف، انجام داد كه تا اسلام زنده است، اقدامات زیربنایی حضرت زهرا(سلام الله علیها) هر روز بیش از بیش، در اندیشه ای اندیشمندان و دلسوزان مسلمان اهمیت می­یابد. به همین دلیل، اقدامات آن روز حضرت زهرا (سلام الله علیها) را "انقلاب" نامیده اند.

البته نشانه های تأثیر "انقلاب فاطمه" (سلام الله علیها) در جهت حفظ اسلام و خط دهی امت اسلامی، قابل پیش بینی بود. به همین دلیل بود كه سران آزار دهندگان، حضرت زهرا (سلام الله علیها) به شیوه های مختلف می­خواستند، آن انقلاب را خنثی كنند یا حد اقل در آینده خود شان را از مصادق مخالفین "انقلاب فاطمه" رهانده باشند. لذا از همسر فاطمه (سلام الله علیها) خواستند كه قرار ملاقات و دلجویی ای را فراهم نماید.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در همان ملاقات و معذرت خواهی مخالفان، به گونه ای از آنها اعتراف گرفت و مشخص نمود كه باعث و محرك "انقلاب فاطمه" چه كسانی است كه آن حضرت را مجبور كرده اند كه جهت حفظ كیان اسلام و سنت رسول خدا دست به این اقدام انقلابی بزند. فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) جهت حفظ و صدور انقلابش به نسل های آینده اسلام، آن را به صورت مكتوب در آورده به امین اسلام یعنی حضرت علی (ع) تحت عنوان وصیت نامه، سپرد تا دكتر عصام الدین های از لانه وهیابیت بیایند و هدایت شوند و انقلاب فاطمه را تجزیه و تحلیل نمایند.

اگر در خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مسجد كه به بهانه زمین غصب شده ای فدك ایراد شد دقت شود. حضرت در آن جا از چند متر زمین كه از مالكیتش در آورده شده دفاع نمی­ كند بلكه از سرزمین و مرزهای اعتقادی و سنت­های نبوی كه مورد تهاجم قدرت طلبان داخلی قرار گرفته بود دفاع می­ نماید؛ وقت كه یكی از خلفای غاصب عباسی، با اصرار به حضرت امام صادق (ع) می­ گوید كه می­خواهد سرزمین فدك و حق غصب شده مادر شان حضرت زهرا (سلام الله علیها) می­خواهد برگرداند و از حضرت می خواهد حدود آن را مشخص نماید.

«انقلاب فاطمه» دو پشتوانه بس مهم دارد كه به همین دلیل هر چه بر این انقلاب زمان می­ گذرد، تازه­تر می­شود، امت اسلامی به جوانب و اهمیت و عظمت این انقلاب بیشتر پی می­ برد.

آن دو پشتوانه مهم «انقلاب فاطمه» كه موجب تداوم آن گردیده یكی آن است كه این این انقلاب در مت سنت رسول خدا (ص) جای دارد؛ دوم وابستگی این انقلاب به آگاهی و دانیی پیروان دین مبین اسلام می­باشد، بدین معنی كه هر چه امت اسلامی نسبت به مسائل اسلامی و سنت اصیل رسول اكرم (ص) آگاه تر شوند، به عظمت «انقلاب فاطمه»(سلام الله علیها) بیشتر بصیرت می یابند.

حضرت امام صادق(ع) می­فرماید: اگر حدود مرزهای آن را مشخص كنم، برمی­گردانی؟ خلیفه عباسی با تأكید می­گوید: آری، حتماً.

حضرت حدود مرزهای فدك را تمام قلمرو اسلامی معرفی می نماید كه خلیفه عباسی، بر آشفته شد و گفت: پس تو خلافت حكومت را می­خواهی!.

آری! حضرت زهرا (سلام الله علیها) از یك چنین فدك داشت دفاع می­ نمود.

مرحله دوم انقلاب حضرت زهرا (سلام الله علیها) قهر و تحریم ارتباط با غاصبین بود كه آن به عواقب این اعتراض پی بردند لذا از حضرت علی (ع) خواستن كه زمینه ملاقات را با همسرش حضرت زهرا دختر رسول خدا (سلام الله علیهما) فراهم نماید. در جلسه ملاقات و معذرت خواهی كه ابوبكر و عمر باهم آمد این اتفاق به وقوع پیسوست:

اعتراف خلفتین

ابو بكر و عمر وارد شدند و سلام كردند و گفتند: ‌» قَالا ارْضَیْ عَنَّا رَضِیَ اللَّهُ عَنْكِ » از ما راضى باش، خدا از تو راضى باشد. حضرت زهرا علیها السّلام فرمود: چه چیزى شما را به این كار وادار كرده است؟ گفتند: ما به بدى خود اعتراف مى‏كنیم و امیدواریم ما را ببخشى و كینه ما را از دل بیرون آورى.

فرمود: اگر راست مى‏گوئید، در باره چیزی از شما سؤال مى‏كنم كه شما خود می­دانید. اگر راست بگوئید مى‏دانم كه شما در آمدنتان راست می ‏گوئید. گفتند: هر چه می خواهى سؤال كن.

فاطمه (سلام الله علیها) : شما را بخدا قسم مى‏دهم، آیا از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شنیدید كه مى‏فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر كس او را اذیّت كند مرا اذیّت كرده است»؟[1] گفتند: آرى.

نفرین حضرت زهرا علیها السّلام بر ابو بكر و عمر [2]

حضرت دستها را بسوى آسمان بلند كرد و فرمود: «خدایا این دو مرا اذیت كردند. من شكایت این دو را به پیشگاه تو و پیامبرت مى‏نمایم. نه بخدا قسم، هرگز از شما راضى نمى‏شوم تا پدرم پیامبر را ملاقات كنم و آنچه شما انجام دادید به او خبر دهم، تا در باره شما حكم كند». [3]

احیاء تحقیر زن بوسیله عمر

اینجا بود كه ابو بكر صداى واى و ویل بلند كرد و به شدّت به جزع و فزع افتاد. عمر برای تحمیق ابوبكر به سنت جاهلی متوسل شد و گفت: اى خلیفه پیامبر، از سخن زنى جزع و فزع مى‏كنى؟! « فَقَالَ عُمَرُ تَجْزَعُ یَا خَلِیفَةَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ قَوْلِ امْرَأَةٍ »

خلیفه دوم، عمر با توسل به همین سنت جاهلی، در طول خلافتش به مقابله «انقلاب فاطمه» رفت و این سیاست شومی تحقیر زن، در جهت كوچك و بی­ارزش جلوه دادن «انقلاب فاطمه» داشت و معاویه هم از سود جست. این سیاست شومی سنت جاهلی یعنی تحقیر زن، در مجلس یزید رنگ باخت و تسلیم منطق برنده زینب كبری دختر فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) شد. لذا جنایت های خودش را به گردن ابن زیاد گذاشت.

وصیت انقلابی حضرت زهرا

به آخرین وصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) توجه شود، یك وصیت نامه انقلابی است. به متن وصیت نامه دقت نمایید:

« بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم، این وصیّتى است كه فاطمه دختر پیغمبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم كرده است:

فاطمه شهادت مى‏دهد كه خدایى جز خداى یگانه وجود ندارد، حضرت محمّد بنده و پیامبر خدا مى‏باشد. بهشت بر حق و دوزخ بر حق است، قیامت خواهد آمد و شكّى در آن نخواهد بود، خداوند كلیه افرادى را كه در قبرها مدفونند بر خواهد انگیخت.

یا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى‏باشم. خدا مرا در دنیا و آخرت براى تو تزویج نمود.

یا على! تو از دیگران براى (غسل و كفن) من مقدّم هستى، مرا حنوط كن غسل بده، شبانه مرا دفن كن، شبانه بر بدنم نماز بگزار، شبانه به خاكم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى، من تو را به خداوند مى‏سپارم، و فرزندانم به درود تا روز قیامت! » [4]

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بخاطر جلوگیری امت اسلامی از انحراف سنت اصیل نبوی، انقلاب خودش را به كتابت در آورده و برای نسل های مسلمان تا روز قیامت ماندگار ساخت.

تداوم انقلاب فاطمه به چیست؟

«انقلاب فاطمه» دو پشتوانه بس مهم دارد كه به همین دلیل هر چه بر این انقلاب زمان می­گذرد، تازه­تر می­ شود، امت اسلامی به جوانب و اهمیت و عظمت این انقلاب بیشتر پی می­برد.

آن دو پشتوانه مهم «انقلاب فاطمه» كه موجب تداوم آن گردیده یكی آن است كه این این انقلاب در مت سنت رسول خدا (ص) جای دارد؛ دوم وابستگی این انقلاب به آگاهی و دانیی پیروان دین مبین اسلام می­ باشد، بدین معنی كه هر چه امت اسلامی نسبت به مسائل اسلامی و سنت اصیل رسول اكرم (ص) آگاه تر شوند، به عظمت «انقلاب فاطمه»(سلام الله علیها) بیشتر بصیرت می یابند.

فرمول «انقلاب فاطمه»: قول حدیث مشهور فرقین « أَنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی، فَمَنْ‏ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی‏ وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ » + «... لَا وَ اللَّهِ لَا أَرْضَى عَنْكُمَا أَبَداً حَتَّى أَلْقَى [أَبِی‏] رَسُولَ اللَّهِ ...» + « حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ كَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً » = «انقلاب فاطمه» علیه آزار دهندگان خدا.



[1] . أَنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهَا فَمَنْ‏ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی‏ وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَ مَنْ آذَاهَا بَعْدَ مَوْتِی كَانَ كَمَنْ آذَاهَا فِی حَیَاتِی وَ مَنْ آذَاهَا فِی حَیَاتِی كَانَ كَمَنْ آذَاهَا بَعْدَ مَوْتِی‏ (علل الشرائع   ج‏1/ ص: 186)

[2]. أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه كتاب سلیم، ص: 567 | (18) كلمه «آزاد» براى سخن بعد است كه «چه صلاح مى‏دانى»، یعنى اختیار با توست و من به تو تحمیل نمى‏كنم.

[3] . فَرَفَعَتْ یَدَهَا إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَتْ اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا قَدْ آذَیَانِی فَأَنَا أَشْكُوهُمَا إِلَیْكَ وَ إِلَى رَسُولِكَ لَا وَ اللَّهِ لَا أَرْضَى عَنْكُمَا أَبَداً حَتَّى أَلْقَى [أَبِی‏] رَسُولَ اللَّهِ وَ أُخْبِرَهُ بِمَا صَنَعْتُمَا فَیَكُونَ هُوَ الْحَاكِمَ [فِیكُمَا]

[4] . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ وَ هِیَ تَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ النَّارَ حَقٌ‏ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ لا رَیْبَ فِیها وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ (22/حج،7) یَا عَلِیُّ أَنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِیَ اللَّهُ مِنْكَ لِأَكُونَ لَكَ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة.

أَنْتَ أَوْلَى بِی مِنْ غَیْرِی حَنِّطْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ كَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ





نوع مطلب : اجتماعی، اخلاقی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 1 خرداد 1396 12:20 ب.ظ
Good answer back in return of this issue with genuine arguments and explaining all regarding that.
reza hassaniHello . Please leave your message Farsi; I speak to Engels good Nstm
Thank you
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:59 ق.ظ
It is really a great and helpful piece of information.
I'm happy that you simply shared this useful information with us.
Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب