تبلیغات
 سلام مهاجر - مخترع بی­ پناه

مخترع بی­ پناه

مخترع بی­ پناه 

البته این امتیاز بالا که دانشمند و بی دانش مساوی نیست، در فرهنگ اصیل اسلامی آمده است، ولی این که عمل نمیشود سخن دیگری است. ولی آنچه که بسیار وحشناک است پیامد آن است که امروز کشور افغانستان به پشت پا زدن به ارزشهای انسانی و عقلایی گوی سبقت جهانی را ربوده است می باشد که در فساد اداری، مقام دوم را دارد، در منبع مهاجرت مقام اول را داراست در بی سوادی هم که سطح بالای دارد که هنوز مقامش را نمیدانم که چندم است ...

اندیشمند: دولت به اختراعات من توجه نکرده است

کابل( پژواک،٦حمل ٩١): رجب على "اندیشمند" باشندۀ کابل که طیارۀ بى پیلوت و یک لودر نمونوى ساخته و طرح ساخت قطار آهن  و برخى طرح هاى ایمنى را نیز با خود دارد،میگوید که دولت به اختراعات وى توجه نکرده است.

 این طیارۀ بى پیلوت ٩٠ سانتى طول ، ٦٦ سانتى عرض و سه کیلوگرام  وزن دارد و توسط ریموت، اداره میگردد.

 طیاره به شکل مایل بر یک میلۀ آهنى در گوشۀ از اتاقى  که با پرده هاى کریمى رنگ مزین بود، نصب بود و بیشتر فکر میشد که بازیچه اطفال و شبیه راکت دوربُرد زمین به هوا باشد .

 اندیشمند زمانى که طیاره را روشن نمود، طیاره به دور خود میچرخید. خصوصیت دیگر طیاره این است که یک کمره در مقابل آن نصب بوده و قادر است که تصاویر را از پایین عکاسى نماید.

 وى که در منزلش در ساحۀ دهبورى شهر کابل با خبرنگار آژانس خبرى پژواک صحبت مینمود، خود را  یکی از مخترعین و متفکرین در رشته ماشین آلات معرفى کرده، گفت که یکسال روى ساخت این طیاره  کار نموده و آنرا سه ماه قبل به اتمام رسانیده است.    

 اندیشمند که ٥٢ سال دارد و خود را عضو انجمن ملکیت های فکری افغانستان میداند، گفت که هزینه این طیاره در حدود ٢٥  هزار افغانى است که از پول شخصى خود مصرف نموده است.

 وى میگوید:(( من وجیبه ام رادر برابر انسان و انسانیت انجام داده ام و به طور نمونه این  مادل طیاره بدون سرنشین  را که البته اختراع نیست، ساخته ام تا مردم به  اختراعات مهمى که دارم باور کنند.))

 اندیشمند مى افزاید که طرح براى ساختن مترو شهرى( قطار آهن) نیز دارد. این قطار آهن یک متر و ٢٠ سانتى عرض داشته و طول آن هر قدرى که امکان داشته باشد تعیین میگردد ومیتواند در بین سرک(گلدان) ساخته شود.

 وى میگوید که سیستم جدیدى را براى طرح خود در نظر دارد که قطار( ریل) همیشه به شکلى در حرکت میباشد که مسافرین مى توانند به راحتى بالا و پایین شوند.

 به گفتۀ موصوف، مسافرین توسط این وسیله به زودترین فرصت و به قیمت کم به مقصد میرسند و حتى در چهارراهى ها نیز  توقف نخواهند کرد و اگر طرح وى جامۀ عمل بپوشد، میتواند از ازدحام  ترافیکى و آلودگى هوا جلوگیرى نماید.

 اوعلاوه میکند که از طفولیت به کار تخنیکى علاقمند بوده و در ١٥ سالگى یک لودر کوچک نیز ساخته است و با ساخت لودر به همکارى وزارت معدن به کارخانه جنگلک کابل راه یافته و ١٠ سال در بخش نقشه کشى و ماشین آلات کارنموده است.

 وى که تحصیلات عالى را در تخنیکم جنگلک در بخش ماشین آلات فرا گرفته، مى افزاید که درکنار لودر، ماشین سلایز و قیچى گلاتین نیز ساخته که این سه وسیله در پوهنځى هاى ساینس وانجنیرى پوهنتون کابل در سال ١٣٦٨ مقام اول را در سطح کشور کسب نمود.

 اندیشمند گفت:((به یقین میگویم که طرح هاى مه صد درصد  قابل عملى شدن است و من تا زمانى که طرح هایم را در مغزم عملى نکنم نقشه را روى کاغذ نمى آورم.))

 موصوف ادعا میکند که چون امکانات اقتصادى ندارد تا طرح هایش را عملى نماید، اگر کمپنی ها اختراعاتش  را تولید نمایند؛ ازنگاه  مادی سالانه بیش ازیک میلیارد دالرعاید بدست خواهند آورد وازنگاه  معنوی برای بشریت ارزش حیاتی خواهد داشت.

 او علاوه نمود که مخترعین و متفکرین از هر کشور واز هر ملیتى که باشد متعلق به تمام مردم جهان بوده ، اما در افغانستان فهم زیاد از علم ندارند و به  متفکرین اهمیت قایل نیستند.

 وى که هفت سال در یکى از شرکت هاى  قالب سازى در ایران کار نموده، گفت ،با تحولى که در کشور پیش آمد با شوق و اشتیاق به وطن برگشت تا  طرح هایش را براى ملت عملى نماید.

 اندیشمند میگوید که وسایل ساخته شده اشرا در نمایشگاه هایى که در کابل برگزار شده به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه ها ایرانى ها که ساخته ها و طرح هایش را دیدند از او خواستند که به ایران برود و به کمک آنها طرح ها را عملى کند، اما وى قبول نکرد و گفت که میخواهد  به وطن خود خدمت کند و طرح هایش را عملى نماید تا افتخار وطنش باشد.

 وى با ذکر اینکه اختراعاتش جامع و به سطح جهانى بوده و بیشتر روى امنیت براى بشریت است ،میگوید که وى  انسان عاطفى است و همیشه در این فکر بوده که چرا انسان ها در تصادم موتر و غرق شدن کشتى و یا سقوط طیاره ، جان هاى شانرا از دست میدهند.

 بر همین اساس وى طرح هایى با نقشه و فورمول مکمل آن دارد که از تصادم موتر وکشته شدن مردم ، سقوط طیاره و غرق شدن کشتى و واژگون شدن موتر سایکل جلوگیرى میکند.

 اما اندیشمندعلاوه میکند که دولت هیچ توجهى در مورد اختراعات او و سایر مخترعین و متفکرین ندارد .دولت یک هیئت فنى را روان کند تا   طرح هاى وى را مورد بررسى قرار بدهد که آیا قابلیت عملى شدن را دارد یاخیر!

 وى گفت : (( اى کاش! خداوند مرا در این کشور خلق نمیکرد، چون اندیشۀ را که خداوند به من عطا کرده براى یک فردى در یک کشور دیگرعطا میکرد که در آن کشور، این طرح ها عملى میشد و به درد بشریت میخورد.))

 موصوف میگوید که با این اندیشه ها و طرح هایش  که عملى نشده است هم خود را به تکلیف کرده و هم خانواده را  هر روز منتظر است که شاید امروز و یا فردا کسى بیاید و به طرح هاى وى توجه نماید. یا اینکه زمینه را براى کشور هاى خارجى که میتوانند این طرح ها را عملى نمایند، فراهم کنند.

 اندیشمند علاوه میکند که دراین زمینه اسناد و مدارک زیاد تاییدیه از وزارت خانه های دولت سابق نیز دارد اما با مراجعه مکرر در بسیاری ازنهاد های دولت کنونی کوچکترین توجه درمورد اختراعاتش  صورت نگرفته است.

 وى گفت که تا شش ماه قبل  در یک ورکشاپ بصورت شراکت کار میکرد و  ماهانه حدود ١٥ تا ٢٠   هزار افغانى عاید داشت، اما آنرا هم به دلیل نبود کار بسته نمودند و از آن وقت تا حال بیکار بوده و زندگى را به سختى میگذراند.

 به گفتۀ او، شاید تا یکماه دیگر بتواند تحمل کند؛ اما بعد از آن در پیش پوهنتون کابل اعتصاب خواهد کرد و اگر کسى توجه نکرد، تمام آثار خود را آتش خواهد زد تا خود و اعصابش آرام شود.

 اندیشمند که  پنج اولاد دارد و آنها  متعلم و محصل هستند ، میگوید که یک چشم خود را براثر  کارهاى تخنیکى و برش آهن از دست داده و هزینه تداوى آنرا هم ندارد.

دگروال محمد بهادر "رییس خیل" سخنگوى قواى هوایى وزارت دفاع ملى ،اختراعات رجب على اندیشمند را تقدیر کرده ، اما میگوید که وى تاکنون با قواى هوایى تماس نگرفته است.

وى به پژواک گفت: (( در صورتیکه این دانشمند؛ ازطریق وزارت دفاع و ستردرستیز به قواى هوایى مراجعه نماید ، ما این مخترع را تشویق و همکارى خواهیم کرد.))

رییس خیل از تمام ادارات دولتى و خصوصى خواست که این مخترع را کمک و همکارى نمایند .

قابل ذکر است که زمری هلالی باشندۀ شهر زرنج و رییس ادارۀ انرژی و آب ولایت نیمروز، موفق به ساخت پنج نوع طیارۀ بى پیلوت نیز شده است که هفتۀ گذشته در میدان هوایی آن ولایت، به پرواز درآمد.

هلالى میگوید که از شش سال به اینطرف، بالای طرحی کار می نمود تا بتواند طیارۀ بى پیلوت بسازد و توسط ریموت آنرا به پرواز درآورد تا بالاخره پنج طیارۀ بى پیلوت را به سایزهای مختلف ساخته است، که حجم و اندازۀ پرواز آنها از همدیگر متفاوت است.




طبقه بندی: اجتماعی،

تاریخ : شنبه 3 تیر 1391 | 02:54 ب.ظ | نویسنده : reza hassani | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف