تبلیغات
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی - همایش تحریرالوسیله شروح و تعلیقات
 
ریسِ قلم: فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
درباره وبلاگ


دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
این جهان همچون درخت است‏ اى کرام *
ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام * سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است *
تا جنینى کار خون آشامى است

مدیر وبلاگ : reza hassani
نویسندگان
پنجشنبه 5 بهمن 1391 :: نویسنده : reza hassani

حواشی ای «همایش تحریرالوسیله؛ شروح و تعلیقات»

این همایش که سه خنران مهیم داشت:1- سخنرانی آیت الله جوادی آملی؛ آیت الله سروش محلاتی؛ آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی و آیت الله سید مسوی بجنوردی. مطاب مهم فقهی و سیاسی و اخلاقی، در محور «همایش تحریرالوسیله» بیان شد. من جمله در همین همایش، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، بوسیله حضرت آیت الله بجنوردی صاحب قواعد الفقهیه، آیت الله ملقب گردید و حضرت ایشان تصریح نمود : آیت الله سید حسن خمینی.


    1) رأس ساع 9:45 دقیقه امروز صبح سخنرانی آیت الله جواد آملی شروع شد که بسیاری از محققین روحانیون برای شنیدن سخنان ایشان آمده بودند، به همین دلیل تا قبل از سخنرانی ایشان در سالن بسیار به سختی جای پیدا می شدم که بعد از سخنرانی آیت الله جواد آملی قسمت آخر و وسط صندلی های سالن خالی شده بود. آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش تحریرالوسیله ؛ شروح و تعلیقات اظهار داشت: این کتاب میوه شجره طوبای حوزه علمیه قم است که این درخت طراوت را آیت الله العظمی حائری بنا نهاد و آیت الله العظمی بروجردی آن را کاملاً آبیاری کرد و آیات و مراجع بزرگوار دیگری در حفظ و حراست او کوشیدند، میوه این مجموعه شد، امام راحل و شجره طیبه ای که ایشان آن را برپا داشتند، که برکات فراوانی داشت که یکی از آنها تحریر الوسیله است.

... برای مطالعه مشروح آن روی سخنرانی آیت الله جواد آملی کلیک نمایید ...


2)   سخنران بعدی . رأس ساعت 11 امروز آیت الله سروش محلاتی سخنرانی نمودند که محور سخنرانی ایشان دو نکته بود:

الف: ایشان معتقد بود که گرفتاری های شدید انقلاب و نظام و عدم ظرفیت برخی خواص موانعی بودند که امام خمینی نتوانیست بسیاری از فتاوا آراء فقهی خویش را ابراز نماید.

ب: امام علاوه بر فقهاهت و نظرات بدیع که بسیار شان ابراز نشد و امت اسلام از آن نظرات محروم گردید؛ شاهد بر فتاوا و نظرات بدیع امام، فتاوای است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز شده است که با نظرات تحریر الوسیله ای ایشان مخالفت دارد. از طرف دیگر امام نسبت به حیله های شرعی بسیار حساس بودند و مخافب که در جای جای نظرات فقهی و فتوای ای شان مشهود می باشد. نسبت به حساسیت اما به حیله های شرعی مثال ذیل را آورد:

«نکته دیگری که در فتاوای امام در تعلیقه و در تحریر شگفت آور است، حساسیت­های امام را از لا به لای این تعلیقات می­شود به دست آورد که امام در چه مسائلی حساس است؟ ... فتوایی را مرحوم سیّد رضوان الله تعالی علیه مطرح کرده، هر چند خودش نپذیرفته اما با احتیاط از آن عبور کرده، در حدّ احتیاط! امام این احتیاط را ابتدا به فتوا تبدیل کرده و فرموده «اقوا» و سپس بالاتر از آن، فرموده­اند: آن احتیال که بر خلاف این فتوا وجود دارد فی غایة الفساد، و من هر چه گشتم در جای دیگر این تعبیر را از امام پیدا نکردم که یک نظر یا احتمالی را در فقه با این شدّت و حدّت، ایشان فی غایة الفساد تلقی کرده باشد. این مسئله چیست که حساسیت امام را برانگیخته. مسئله مربوط است به کتاب طلاق که هم سیّد در ملحقات عروه و هم سید اصفهانی هم در وسیله آورده و آن مسئله این است که اجازه بدهید به جای اینکه توضیح بدهم همان عبارت مرحوم سید را برایتان بخوانم؛ «ربما یحتال» یک حیله­ای به کار برده می­شود و امام شخصیتی است که به حیله­ها در دین و به نام دین بسیار حساس بود و فتوای امام در باب ربا به همین دلیل تغییر کرد، یکی دیگر از اینها در  حکم «امرأة شابه» است که می­شود حیله­ای به کار برد که یک گروهی از مردم در یک مجلس با زنی ارتباط جنسی و مباشرت برقرار کنند، زنی که ذات عده هم هست! مع دخول الجمیع بها»

مثال بود بسیار حساسیت برانگیز که بسیاری آن را مناسب این مجلس و همایش که خواهران هم حضور داشتند مناسب ندانستند. همین طور که این حیله را توضیح میداد، یکی از میان جمع به هنوان شوخی و استهزاء گفت:« الی آخر » حاج پشت بلند گو عین جمله ایشان را تکرار کرد!. بنده از توضیح های حاج می گذرم و عین متن را از وسیلة النجات و تحریرالوسیله امام (ره) میاورم:

(( وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)

الثانی. و بحكمه ما إذا عقد علیها بالعقد المنقطع ثمّ وهب مدّتها بعد الدخول ثمّ تزوّجها ثمّ طلّقها قبل الدخول، فیشكل. امام(ره) نسبت به این نظر مفرماید: (3) بل لا یجوز.

 ما ربّما یحتال فی نكاح جماعة فی یوم واحد بل فی مجلس واحد امرأة شابّة ذات عدّة مع دخول الجمیع بها، و ذلك بأن یتمتّع بها أحدهم ثمّ یهب مدّتها بعد الدخول ثمّ یعقد علیها ثمّ یطلّقها قبل الدخول، ثمّ یفعل بها الثانی ما فعل بها الأوّل و هكذا، بزعمهم أنّه لا عدّة علیها؛ أمّا من العقد الأوّل فبسبب وقوع العقد الثانی، و أمّا من العقد الثانی فلأنّه طلّقها قبل الدخول.
( اصفهانى، سید ابو الحسن، وسیلة النجاة (مع حواشی الإمام الخمینی)، در یك جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره، قم - ایران، اول، 1422 ه‍ ق)

تحریر الوسیلة

مسألة 9 لو طلقها رجعیا بعد الدخول ثم رجع ثم طلقها قبل الدخول لا یجری علیه حكم الطلاق قبل الدخول

حتى لا یحتاج إلى العدة، من غیر فرق بین كون الطلاق الثانی رجعیا أو بائنا، و كذا الحال لو طلقها بائنا ثم جدد نكاحها فی أثناء العدة ثم طلقها قبل الدخول لا یجری علیها حكم الطلاق قبل الدخول، و كذا الحال فیما إذا عقد علیها منقطعا ثم وهب مدتها بعد الدخول ثم تزوجها ثم طلقها قبل الدخول، فتوهم جواز الاحتیال‌ بنكاح جماعة فی یوم واحد امرأة شابة ذات عدة بما ذكر فی غایة الفساد.

( خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، تحریر الوسیلة، 2 جلد، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم - ایران، اول، ه‍ ق) ))

اگر خواستید به لینگ مشروح متن سخنران آیت الله سروش محلاتی کلیک نمایید... .؛


3)     سخنران سوم فرزند مرحوم آیت الله لنکرانی، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در بود که محور سخنان ایشان بیشتر به اهمیت شرح تحریر الوسیله که بوسیله والد ایشان تألیف شده بود می چرخید. و سوال محوری سخنرانی ایشان این بود که : چه کسی میتواند شرح تحریر الوسیله بنویسد؟ و چه کسی می تواند متن فقهی بنویسد؟ و جوابش هم روشن بود: کسی میتواند متن فقهی بنویسد که به تمام ابواب فقه مسلط باشد، نه آن که به برخی کتاب و ابواب آن. و کسی می تواند بر تحریر امام شرح بنویسد که بر مبانی اصولی امام مسلط باشد

برای مطاله مشروح آن روی متن سخنرانی  آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی کلیک نمایید...


سخنران چهارم که تقریباً آخر وقت 11:45 امروز آیت الله سید مسوی بجنوردی بود. که محور سخنرانی ایشان بیشتر بر محیط و زمان تألیف تحریر الوسیله بود که امام آن را با آن شرایط و محیط تبعید نوشت یعنی به ما فهماند که نباید مشکلات جلو تحصیل و تحقیق ما را بی گیرد. می گفت: امام وقت وارد عراق شد پول تاکسی شان از هوا پیمایی بوسیله آن به تبعید فرستاده شده بود تا منزل را نداشتند... پس مسدودیت پروند بوسیله "جامعة المصطفی عالمیه" و قطع شهریه و اقامه ... بوسیله این نهاد، نباید موجب سستی تحصیل علوم اسلامی یا خدای نخواسته منجر به ترک تحصیل علوم دینی شود. گرچند در این گناه نهاد فوق الذکر شریک و نزد امام زمان (عجج) جواب گوست ولی کسی که ترک تحصیل یا اقدامات دیگری نسبت به حوزه می نمایند هم مسئولیت دارند....

در همین جلسه بود که برای اولین بار بوسیله ایشان سید حسن خمینی، نوه و خلف صالح امام خمینی(ره) آیت الله خطاب شد. آیت الله سید بجنوردی تصریح نمود که گرچند جناب سید حسن خمینی را حجت الاسلام عنوان می دهند، من نسبت به لیاقت ایشان آیت الله میدانم ... لذا در ادامه اعلان سر هم که یک روحانی سیدی بود که فصاحت و بلاغت فارسی خوبی داشت؛ با تصریح تبعیت از آیت الله مسوی بجنوردی، نسبت به سید حسن می فرمود : حضرت آیت الله سید حسن خمینی.





نوع مطلب : اجتماعی، اخلاقی، 
برچسب ها : آیت الله سید حسن خمینی،
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 شهریور 1396 11:31 ق.ظ
Hi there Dear, are you genuinely visiting this website regularly,
if so afterward you will absolutely take nice
experience.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:06 ب.ظ
Hi friends, how is all, and what you wish for to say concerning
this piece of writing, in my view its genuinely remarkable designed
for me.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب