تبلیغات
 سلام مهاجر - اهمیت بحث پناهندگی در عصر حاضر

اهمیت بحث پناهندگی در عصر حاضر

این متن سخنرانی جهت ارائه یکی از دوستان به مراسم بزرگداشت "روز جهانی پناهندگی" در اصفهان فرستاده شده است.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«گرچه مى‏دانم مكتبى بودن و تعهد به اسلام راستین اقتضا مى‏كند تا رزمندگان اسلام با اسراى جنگى و پناهندگان با عطوفت و فتوت، به گونه‏اى اسلامى رفتار كنند كه بحمد اللَّه مى‏كنند، لكن تذكر و تأكید سودمند است. باید جوانان ما و كسانى كه عهده‏دار نگهدارى اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین رحمت و بزرگوارى اسلام را به آنان بچشانند و با آنان آن گونه رفتار كنند كه مولاى آنها و پیشواى عظیم الشأنشان با بدترین خلق خدا و جنایتكارترین انسانها- ابن ملجم «1»- لعنة اللَّه علیه رفتار فرمود، تا اسیران كه ضربه روحى خورده‏اند احساس آرامش و جبران در حكومت اسلامى نمایند، این خود خدمت پر ارزشى به اسلام و جمهورى اسلامى است. ([1])»                  ( امام خمینی رحمت الله علیه)

روز جهانی پناهندگی

بسم الله الرحمن الرحیم

(1) (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ) (انفال/آیه 72)

بنام یكتا و بی همتا ، قدرت مندِ توانا، مطمئن ترین و مهربان ترین پناه بی پناهان خدای مهربان.

ضمن آروزوی امنیت ، آرامش آسایش برای تمام پناهندگان جهان. از پیشگاه خداوند متعال خواستار جهان امن هستم كه روزی تمام پناهندگان جهان ، آبرومندان با امنیت كامل به وطن شان برگردند.

از آن جای دوستان بنده را به صورت ناگهانی، در جریان مراسم این روز گذاشتند، از طرفی هم فرصت بنده محدود می باشد؛ برای از دست نرفتن فرصت، بنده سخنانم را به صورت متن که نوشته شده است را خدمت شما حضار محترم ارائه می نمایم:

تعریف و اهمیت بحث پناهندگی در عصر حاضر

بحث پناهندگی و حقوق پناهندگان در جهان امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد؛ زیرا جامعه به اصطلاح مدرن عصر حاضر در تلاشند تا از طریق سازمان های بین اللملی بر كشورها فشار وارد كنند تا به حقوق پناهندگان احترام بگذارند و پناهندگان را مورد اذیت و آزار قرار ندهند.

آری! روز ۲۰ ژوئن از سوی سازمان ملل، روز جهانی پناهندگی خوانده شده . امسال شصت و یک مین سال تنظیم کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل است.

کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو تعریف فراگیرى از پناهنده ارائه داده و مى گوید: پناهنده کسى است که به علّت ترس موجّه از این که به علل مربوط به نژاد یا مذهب یا ملیّت یا عضویت در بعضى گروه هاى اجتماعى یا داشتن عقاید سیاسى تحت شکنجه قرار گیرد، در خارج از کشور محل سکونت عادى (کشور اصلى خود) به سر مى برد.

به عبارت روشنتر پناهنده به فردی گفته می‌شود که به کشور دیگری برای زندگی و کار پناه می‌برد.

علتهای که باعث اجبار فرد به ترک خانه و کاشانه می‌شوند، می‌توانند اینها باشند: تعقیب و نقض حقوق بشر، کشمکشهای قومی، حوادث طبیعی همچون خشکسالی، زلزله، سیل، توفان و مانند اینها، و یا فقر و تهی دستی و غیره.

اصطلاحات "پناهنده"، "مهاجران" و "پناهجو" به صورت مکرر یا به جای یکدیگر و یا در ارتباط نزدیک استفاده می شود اما یک تفاوت بین آنها وجود دارد. پناهجو کسی است که کشور خود راترک کرده به یک کشور خارجی به دنبال حمایت بین المللی می رود. اگر پناهجو با موفقیت توسط یک کشور خارجی پذیرفته می شود این پناهجو پس از آن یک پناهنده می شود.

پناهندگی یک امتیاز فقط برای کسانی که آسیب پذیرترین هستند و نه برای کسانی که قادر به زندگی در کشور خود هستند.

گزارش کمسیاریای عالی سازمان ملل متحد

بر بنیاد گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، افغانستان با ثبت 2.7 (دو و هفت دهم) میلیون پناهنده در این سازمان، دارای بیشترین مهاجر و پناهنده در دنیا می باشد.

متأسفانه افغانستان در حالی ریکورد دار بیشترین پناهجویان در سطح جهان می باشد که که قاچاق انسان نیز در این اواخر افزایش یافته و نگرانی های جدی را به دنبال داشته است. درین اواخیر قاچاق مهاجرین افغانستانی از سوریه به ترکیه و کشورهای دیگر هم آغاز شده است.

 شماری از نهادهای فعال حقوق بشری در افغانستان، قاچاق انسان را پس از قاچاق مواد مخدر پرسودترین شغل در کشور عنوان کرده است.

دسته بندی پناجویان افغانستانی در ایران

پناهندگان و مهاجرین افغانستانی به دسته کلی قابل دسته بندی هستند:

الف: مهاجرین رسمی. مهاجرین رسمی کسانی هستند که از سال های 1357 تا اواخیر حکومت طالبان به ایران آمدند که به صورت مهاجر رسمی شناخته شدند و از طرف دولت جمهوری اسلامی به آنها کارت داده شده و هرساله دیر یا زود تمدید میشود. که این مهاجرین تحت حمایت و پوشیش کمسیاریای عالی سازمان ملل، وزارت مهاجرت افغانستان و دولت ایران قرار دارند؛

ب: مهاجرین غیر رسمی. مهاجرین هستند که از سال 1389 طرح ساماندهی ای از طرف دولت جمهوری اسلامی ارائه شد که مهاجرین افغانستانی فاقد مدرک اقامت رسمی، در این طرح شرکت کنند که طی چند مرحله با هزینه های که می باید این مهاجرین می پرداختند، به نقطه رسید که به اینها از طرف دولت افغانستان با کمک و مدیریت دولت ایران پاسپورت داده شد. بعد اخذ پاسپورت برای اینها در قبال پرداخت هزینه های خدمات و خدمات دیگری، اقامت و ویزای کوتاه مدت که محدود به هر استان ایران می باشد یعنی دارنده این ویزا حق خروج از آن استان محل دریافت ویزا را ندارد، داده شد.

آری! چنانکه عرض شد. این دسته (ب) یا دسته دوم یعنی مهاجرین غیررسمی. تحت حمایت و سرپرست " کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان" قرار ندارند و این سازمان بارها به مراجعین مهاجرین غیررسمی، صرحتاً اعلام کرده است که تحت حمایت و پوشیش از سازمان نیستند. از طرفی متأسفانه دولت جمهوری اسلامی افغانستان هم به این دسته چندان توجه ندارند. فقط و فقط دولت جمهوری اسلامی ایران است که میتواند درباره آنها تصمیم بی گیرند؛ چنانکه تا کنون چنین بوده است.

این دسته از مهاجرین بخاطر عدم نظارت کافی به وضعیت شان و نداشتن سخن گو و نماینده که مشکلات آنها به دولت و مسئولین جمهوری اسلامی ایران برسانند، مشکلات زیادی دارند به عنوان مثال هم اکنون که وقت ویزای شان کم مانده است، مدارس از فرزندان آنها ثبت نام به عمل نمی آورند. می گویند: هنوز به ما وضعیت شما اعلام نشده است که از فرزندان شما ثبت نام کنیم. اگر کمی زودتر نسبت به این مشکلات رسیدگی نشود، مدارس ثبت نام شان تکمیل می شود، بعداً به دلیل نداشتن ظرفت از ثبت نام خودداری خواهند نمود... و مشکلات دیگری که وجود دارد.

پس این دست به رأفت و جوان مردی و دلسوز اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران چشم امید دارند و بس. و به صورت گزرا از باب تذکر چند کلمه ای از کلمات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی(رحمت الله علیه) را در این باب عرض می کنم:

((گرچه مى‏دانم مكتبى بودن و تعهد به اسلام راستین اقتضا مى‏كند تا رزمندگان اسلام با اسراى جنگى و پناهندگان با عطوفت و فتوت، به گونه‏اى اسلامى رفتار كنند كه بحمد اللَّه مى‏كنند، لكن تذكر و تأكید سودمند است. باید جوانان ما و كسانى كه عهده‏دار نگهدارى اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین رحمت و بزرگوارى اسلام را به آنان بچشانند و با آنان آن گونه رفتار كنند كه مولاى آنها و پیشواى عظیم الشأنشان با بدترین خلق خدا و جنایتكارترین انسانها- ابن ملجم «1»- لعنة اللَّه علیه رفتار فرمود، تا اسیران كه ضربه روحى خورده‏اند احساس آرامش و جبران در حكومت اسلامى نمایند، این خود خدمت پر ارزشى به اسلام و جمهورى اسلامى است. ([1])                  ( امام خمینی رحمت الله علیه)

و در خاتمه آیه صدر سخنم را تکرار می نمایم

(1) (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ) (انفال/آیه 72)

(1) در این آیه مى‏گوید: « كسانى كه ایمان آوردند و هجرت نمودند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند، و آنها كه پناه دادند و یارى نمودند، آنها یاران یكدیگرند »

در جای دیگر قرآن کریم می فرماید

یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ (13)

اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفریدیم، و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یكدیگر شناسایى متقابل حاصل كنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بى‏تردید، خداوند داناى آگاه است.



[1] صحیفه امام    ج‏16، ص: 157




طبقه بندی: سیاسی، اجتماعی،
برچسب ها: بی سامانها، بینواها،

تاریخ : چهارشنبه 1 خرداد 1392 | 07:27 ب.ظ | نویسنده : reza hassani | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف